Ki ne hallott volna már a filmtörténet egyik kiemelkedő alkotásáról, a 2001-Űrodisszeiaról? És a könyvről? Stanley Kubrick és Arthur C. Clarke együtt fogtak hozzá egy olyan mozi elkészítéséhez, ami kiemelkedik a többi sci-fi közül, és ezt az elhatározást nem is volt olyan egyszerű véghezvinni. A forgatást két évre tervezték, amiből végül négy év lett. Rengeteg átirat készült, és együtt haladt a könyv a film forgatókönyvével. Végül sikerült nekik. Egy olyan filmet alkottak, ami a mai napig megállja a helyét, és egy olyan könyvet, amely azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy honnan származik az emberi értelem? Közreműködhetett-e idegen intelligencia a Homo sapiens kialakulásában?
Arthur C. Clarke teljes Űrodisszeia univerzumában megtalálható a 2001 Űrodisszeia mellett a 2001 elveszett világai, amelyben Clarke beavat a kulisszák titkaiba, és rengeteg, az eredeti kötetből kimaradt részt, novellát oszt meg az olvasóival.
A történet az emberszabásúak idejében kezdődik. Elődeink a kihalás szélén álltak, gyűjtögetésből éltek, mikor egyszer csak megjelent egy monolit a barlangjuknál, mely elkezdte tanítani őket. Tudom, kicsit gagyin hangzik, de Clarke jobban és hihetőbben le tudta írni 😉
Majd egy hárommillió éves ugrással, egyszer csak 2001-ben találjuk magunkat. A Holdon bázisok épülnek, és egy kutatócsoport felfedez egy furcsa tárgyat, mely nem más mint a már megismert monolit (vagy egy másik példánya). Kiássák, és ahogy napfény éri, jeleket kezd el továbbítani az űrbe. Titkos expedíció indul útjára a Szaturnusz felé, merre a kibocsátott jelek is haladtak.
Clarke szerint nem vagyunk egyedül az univerzumban, és erre bizonyíték saját létezésünk. De ha nem vagyunk egyedül, akkor hol vannak a többiek? Léteznek még egyáltalán? Vagy utánunk fognak kialakulni? Esetleg ugyan ott tartanak mint mi, és még nagyon sokat kell várnunk, mire kapcsolat teremtődik egy földön kívüli értelmes civilizációval? Clarke nagyon hitt benne, hogy még életében létrejön ez a kapcsolat.
Nem tudok a filmtől függetlenül írni a könyvről, hiszen annyira egybefonódik az élmény, hogy nem is tudom szétválasztani. Az hihetetlen, és Kubrick tehetségét igazolja, hogy még a Holdra szállás előtt készítette a filmet, és olyan valósághűre sikerült, hogy észre sem lehet venni, a különbségeket. A speciális effektek készítői mellett a maszkkészítő is tökéletes munkát végzett, mégis a Majmok bolygója zsebelte be az Oscart. Clarke hangot is ad csalódottságának, és azzal vádolta a zsűrit, hogy nem hitték el, hogy a majomemberei a filmben színészek voltak és nem igazi majmok.
Persze megmosolyogtató részek is vannak a műben, ha mai szemmel nézzük. Pl. a HAL 9000 fedélzeti számítógép fizikai felépítése. Mindamellett az egyik kedvenc részem HAL “megőrülése”. Jól példázza, hogy amit ember teremt, az is ugyan olyan tökéletlen, mint ő maga.
A befejezés számomra nem volt olyan átütő, mint amire számítottam, de az elveszett világok alapján azt kell mondanom, hogy nagyon jól döntöttek, hogy ezt választották. Hiszen minden egyes földönkívüli lény megformázása csalódást okoz egyes szemlélőknek. Idővel változik az ember elképzelése az idegenek testi felépítéséről. Az egyik kimaradt rész éppen ezzel foglalkozik, és megvitatja, hogy hogyan is kellene kinéznie egy idegennek. Viszont itt is egy nagy tévedésből indulnak ki, miszerint az idegen belső szervei hasonló helyen helyezkednek el, mint az embereké.
Érdekes világot teremtett a szerzőpáros. A filmhez igencsak türelem kell, hiszen nem túl sok párbeszéd van benne. A könyv lényegesen pörgősebb, viszont itt a végét sikerült elhúzni. Mindkét alkotást maximálisra pontoznám, hiszen az akkori időkben ez igen nagy teljesítmény volt. Rohanó világunkban azonban egy kicsit vontatottnak tűnik, és a lényegen siklunk át, ha nem szentelünk elég időt a felismerésnek és a megismerésnek.
Ez egy alapmű, nem is férhet hozzá kétség.
Folytatása következik…
ISBN: 963 497 062 1
Szukits Könyvkiadó, 2004
Terjedelem: 264 oldal (2001 és az elveszett világai)